۱۳۰ عضو از کنگره آمریکا در نامه‌ای به ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «فهرست گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا شدند.

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل: اقدام علیه سپاه نشانه استیصال آمریکاست

نمایندگان کنگره در این نامه خطاب به جوزف بورل با استناد به برخی شواهد ساختگی مدعی شدند ایران کشور حامی تروریسم است.

این تلاش کنگره آمریکا آن‌هم در شرایطی که اوضاع غرب آسیا و روابط بین کشورهای اسلامی روبه‌آرامشی تاریخی است، سبب شد به سراغ دکتر فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل  و استاد دانشکده مطالعات جهان برویم و از او سؤالاتی در این مورد بپرسیم.

نامه ۱۳۰ نماینده مجلس آمریکا به اتحادیه اروپا و تلاش چندباره آن‌ها درباره قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی نشانه چیست؟ 
 ببینید، نه تنها کنگره بلکه دولت آمریکا همواره تحت نفوذ اسرائیل و لابی‌های صهیونیستی بوده و این دو هیچ‌گاه به دنبال آرامش و امنیت در منطقه غرب آسیا به ویژه در ایران نیستند. دشمنی آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص سپاه پاسداران از اوائل انقلاب وجود داشته و این موضوع چیز جدیدی برای ما نیست. انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی در سال ۱۳۵۷ تا امروز نه‌تنها توانسته از زیر سلطه آمریکا خارج شود، بلکه امروز در بسیاری از مسائل مختلف منطقه برخلاف آنچه آمریکا انتظار دارد، تأثیرگذار است. به‌طوری‌که آمریکا دیگر در ساختار سیاسی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه و یمن و نیز دیگر کشورهای غرب آسیا شکست خورده است. امروز آمریکا جایگاه  ۳۰-۲۰ سال اخیر خود را در منطقه از دست داده  و دیگر قدرت تأثیرگذاری بر کشورهای منطقه را ندارد. 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره نقش زیادی در تأمین امنیت در منطقه به‌خصوص در غرب آسیا داشته و تحریم کردن این نهاد نظامی توسط آمریکایی‌ها جای تعجب ندارد.
اینکه تعدادی از نمایندگان کنکره آمریکا به رئیس اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی نامه می‌نویسند، تنها نشان دهنده شکست و استیصال آنان در برابر جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه سپاه پاسداران است.

آیا اتحادیه اروپا با کنگره آمریکا همکاری می‌کند؟
امروز مسئولان اتحادیه اروپا باید به این مسئله توجه داشته باشند که تمکین و تبعیت از آمریکا هیچ‌وقت به نفع آنان نخواهد بود و باید اروپائیان سیاست مستقل خودشان را داشته باشند. اینکه در پاسخ به این نامه چه واکنشی نشان خواهند داد، نیازمند گذشت زمان است، اما اروپایی‌ها اگر با سیاست آمریکا پیش بروند، قطعاً شکست خواهند خورد و این به نفع آنان نخواهد بود. در واقع آنان باید از ارتباط گذشته خود با آمریکا در مسئله ایران درس عبرت 
گرفته باشند.

واکنش  برخی  کشورهای عربی و همپیمان آمریکا در منطقه به این اقدام چه خواهد بود؟
در منطقه خلیج فارس کشورهای عربی همواره تحت نفوذ آمریکا بوده‌اند و حتی در بسیاری از تصمیمات خود تابع آنان هستند، اما امروز به نظر می‌رسد برخی از کشورهای عربی می‌خواهند مستقل از آمریکا عمل کنند.  اگرچه اینکه چقدر می‌توانند به این مسیر ادامه دهند را باید منتظر بود و با هوشیاری رصد کرد. باوجود این یکی از نشانه‌های افول آمریکا پیمان ایران و عربستان است که این خود نشان‌دهنده پایان آمریکا و نابودی هژمونی او در غرب آسیاست.

خبرنگار: حسینی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.